10 punkter for å lykkes med nettsiden

Skrevet
Publisert i
Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost

Den perfekte nettsiden

Her er en enkel guide med 10 punkter for å sikre suksess for din hjemmeside.

Å tiltrekke besøkere til nettsiden din, i tillegg til å få de til å bli på nettsiden kan være en utfordring. Internett har blitt svært konkurransedyktig, og dette stiller noen krav til bedriftens hjemmeside. Derfor har nettstedet ditt aldri vært viktigere for virksomheten din!

Selvfølgelig tar det tid og ressurser å bygge en nettside som kundene dine vil fortsette å komme tilbake til, og dessverre er det ingen snarveier eller magiske verktøy som kan hjelpe deg med det. Det er en langsiktig prosess hvor du lærer og tester deg frem underveis. På den måten vil du finne ut av hva som fungerer og ikke fungerer for målgruppen din.

I dette innlegget kommer jeg til å skrive 10 punkter som jeg mener er A og O for å møte behovene til dine besøkere best!

1. Hold det enkelt

Det første – og viktigste punktet – når du bygger din nettside, er å holde det enkelt! Tenk at dine besøkere ønsker å få «servert» informasjonen de ser etter så raskt og enkelt som mulig.

Hvis en besøkende ikke raskt og enkelt finner svar på spørsmålene vil han eller hun med største sannsynlighet gå ut av siden og se etter svar hos dine konkurrenter. Derfor bør du inngå unødvendig navigering på nettsiden.

På dine s.k CTA’er (Call-to-actions / knapper)  er det derfor lurt å bruke de viktigste søkeordene og være spesifisert i teksten, slik at besøkende vet hvor knappen fører. Isteden for å skrive for eksempel «Les mer» er det mer forklarende å skrive «Dette er søkemotoroptimalisering«. 

Strukturen på nettsiden er derfor viktig å få på plass før vi bygger din nettside. En enkel  navigering som er lett for besøkende å forstå er derfor en av de viktigste faktorene for å sikre suksess for din nettside!

2. Gi alltid besøkende en kvittering eller et takk

Undersøkelser viser at besøkende føler seg med fornøyde med kjøp eller registrering av nyhetsbrev eller lignende dersom de i etterkant får en form for kvittering, eller et takk!

Det er viktig at du aldri lar besøkende havne på en tom side. Det vil gjøre dem forvirret og usikre. Det kan f.eks være et kunden nettopp har kjøpt et produkt i nettbutikken din. Når betalingen er fullført må du gjøre det klart for kunden at prosessen er fullført og at kjøpet har gått igjennom. Hvis kunden har klikket på «Fullfør kjøp» og deretter lander på en blank side, vil de sitte igjen med spørsmål som: «Gikk betalingen gjennom? Hva skjer nå? Får jeg produktet jeg bestilte?».

Det er en relativt liten handling å lage «takk for kjøpet»-side men det har en enorm innvirkning på kundenes oppfatning av din bedrift og vil bidra til å styrke kundenes tillitt.

Du kan tenke at du alltid skal gi dine kunder som foretar et kjøp, melder seg på nyhetsbrev eller fyller ut et kontaktskjema hva som kommer til å skje nå. Vil de motta en bekreftelsemail på kjøpet? Vil de nå motta nyhetsbrev hver uke? Vi du ringe de opp i løpet av noen få dager? 

Forklar, klart og tydlig, hva som kommer til å skje når kunden utført en handling! 

3. Hjemmesiden MÅ laste raskt

Ingen liker en treg nettside!

Hastigheten på din nettside har en stor innvirkning på de besøkenes opplevelse og dermed også konverteringen! En rapport fra Google og Bind på O’Relly Radar viste at mindre enn en 2-sekunders økning i lastingstid reduserte brukertilfredsheten med 3,8%. I tillegg økte det tapte inntektene pr. bruker med 4,3%.

Derfor er det en god idé at du jevnlig sjekker lastingstiden på nettstedet ditt og sørger for at det hjemmesiden laster raskt!

4. Bruk isolasjonseffekten

Hvis et objekt eller element på nettsiden skiller seg fra resterende informasjon er det mer sannsynlig at dette vil bli husket. Dette kan for eksempel være en farge som du kan bruke for å fremheve spesifike elementer på nettsiden.

Bruk isolasjonseffekten til å fange besøkenes oppmerksomhet til områder eller elementer du vil de skal se eller klikke på.  Har du f.eks tre stk informasjonsbokser på forsiden der du ønsker å fremheve den ene boksen kan du bruke en annen bakgrunnsfarge på boksen du ønsker å fremheve. 

5. Skriv kortfattede og direkte overskrifter

Overskrifter er et av de mest viste og viktige temaene på nettstedet ditt. Detta da besøkende raskt skal kunne danne seg en oversikt over hva nettstedet ditt tilbyr. Derfor bør du skrive overskrifter som er direkte, konsise og forklarende for å raskt kartlegge for dine besøkende hva de kan forvente å finne på hjemmesiden.

6. Gjør det enkelt for de som besøker nettsiden

Hvis de som besøker hjemmesiden må bruke ekstra tid og energi på å forstå tekstene samt å fullføre en handling på nettsiden er vil de fort bli frustrerte og sannsynligvis forlate nettsiden uten å konvertere.

Hvis du for eksempel ønsker at kunden fyller ut et skjema på nettsiden kan du med fordel begrense antall felter som besøkende må fylle ut og i steden hente inn denne informasjonen når du kontakter kunden.

Det er din jobb å gjøre det så enkelt som mulig for kundene dine å navigere å fullføre handlinger på hjemmesiden!

7. Følg den minimalistiske trenden

Hvis folk får for mange valg å velge mellom, har de en tendens til å utsette avgjørelsen og ende opp med å ikke konvertere i det hele tatt.

Du må huske på at de fleste kunder – om ikke alle – ønsker og trenger enkelhet. De vil ha en opplevelse som er rask, enkel og fokusert på den ene oppgaven de må utføre på nettsiden.

Avanserte designer, effekter eller for mange ekstra funksjoner på hjemmesiden kan hemme besøkenes beslutningsprosess.

Ikke la besøkene behandle for mye informasjon. Bruk ikke et hav av farger og forskjellige grafiske elementer og stiler og bruk maksimalt 2 fonter på nettsiden. Målet ditt er å gjøre funksjonene og det visuelle på nettsiden så enkelt som mulig!

8. Tydlig kontaktinformasjon

Hvis du ønsker at besøkende enkelt skal kunne kontakte deg bør du plassere kontaktinformasjonen din på steder hvor det er lett for besøkende å finne dem.

Derfor anbefaler vi aldri å plassere din «Kontakt»-side i en dropdown-meny i hovedmenyen. Det skal være enkelt å finne kontaktopplysningene! Finner besøkende ikke dette enkelt vil de mest sannsynlig ikke kontakte deg!

9. Besøkende liker ikke lange kontaktskjemaer

Når du har kontaktskjemaer på nettsiden som: «Kontakt oss» eller «Last ned e-bok» må du huske på å holde det enkelt!

Besøkende liker ikke å fylle ut lange, avanserte skjemaer kun for å laste ned en e-bok eller sende et spørsmål. 

Vi vet at det er viktig å få så mye informasjon som mulig  fra dine potensielle kunder. Men du bør imidlertid også huske på at kunden kanskje ikke ønsker å fylle ut alle sine personlige opplysninger på nett.  Spesielt for førstegangsbesøkende er det usannsynlig at de stoler nok på deg til å gi deg personlig informasjon.

10. Hold nettsiden oppdatert også etter lansering!

En nettside vil aldri bli komplett!

Måten nettstedet ditt er satt opp på nå kan fungere veldig bra i dag, men det kommer ikke til å forbli slik de neste seks månedene eller det neste året. Du må tilpasse, endre, legge til og holde nettsiden oppdatert! Og ikke glem det faktum at du regelmessig må følge med på SEO og UI/UX-trender.

Fremfor alt, husk at du jevnlig må justere for å møte de endrede behovene og ønskene til de besøkende.