5 ting som vil øke konverteringen på nettstedet ditt

Skrevet
Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost

Risikoen for å miste potensielle kunder og inntekter øker hvis nettsiden ditt mangler viktige funksjoner. Dette kan for eksempel være mangel på målrettet innhold, et utdatert design og hvis du ikke tenkt på brukervennligheten på nettstedet.

Nedenfor går vi igjennom 5 spesifike ting som kan hjelpe deg med å øke konverteringen på nettsiden som også gjør at du fremstår som mer profesjonell og transparent.

#1 - Bedriftsinformasjon

Når potensielle kunder besøker din nettside og synes dine tjenester eller produkter er interessant, vil de vanligvis se etter viktig informasjon om virksomheten. Er denne informasjonen lett tilgjenglig? Dette er egentlig ganske grunnlegende men likevel viktig

Hvilken bedriftsinformasjon bør du ha på nettstedet?

  • Adresse
  • Åpningstider
  • Kontaktinformasjon

Denne informasjonen bør være lett tilgjenglig for dine besøkende og det kan være en god idé å plassere dette i bunnseksjonen av nettsiden. 

Dette bidrar også til å bygge tillit og troverdighet hos dine besøkende!

#2 - UX (User experience) - Brukervennlighet

Brukeropplevelsen på nettstedet er avgjørende for om folk blir på nettsiden din eller forlater den. Du må fokusere på UX! Med god UX kan du engasjere dine besøkende og gjøre det enkelt for dem å finne det de trenger eller søker etter.

Noen eksempler på UX-elementer du kan legge til / fokusere på for å gjøre nettsiden enklere å bruke:

En enkel og tydlig navigasjon

Gjør det enkelt for besøkende å finne produktene eller informasjonen som han eller hun leter etter – med bare ett klikk! En enkel og strukturert meny og en søkeboks vil ha en positiv effekt på nettstedet. Med en god menystruktur vil besøkende få en rask og god oversikt over dine tjenester, produkter og annen viktig informasjon. Med søkefeltet har de også mulighet til å søke etter noe mer spesifikt – noe som gjør at han eller hun ikke trenger å klikker seg mellom ulike faner for å finne riktig informasjon. Jo mindre besøkende må tenke, jo bedre!

Her ser du et eksempel på hvordan vi satt opp menyen for nettbutikken til See & Explore. Her kan du bland annet enkelt navigere mellom produktkategorier, søke etter produkter og få en oversikt over din handlekurv.

Bilder og video av høy kvalitet!

Det sies at bilder sier mer enn 1000 ord! Hvis du vil at besøkende skal se deg som kvalitetsbevisst må du gjennspeile det på nettsiden. Derfor er det viktig at bildene og videoene er «up-to-date» og vises i god kvalitet! Bruker du bilder fra ditt første nettsted som er fem år gamle kan det være en god idé å erstatte disse med noen nye bilder! Bedriftens bilder og video skal gjenspeile hvor virksomheten er nå, og ikke hvor du var for 5 år siden. Du må tenke hvor det er fornuftig å bruke bilder og videoer men også tenke nøye igjennom hva slags bilde du bruker! Dette kan gjøre det lettere for besøkende å få en oversikt dine produkter og tjenester isteden for å lese tunge tekster. 

Rask lastingstid

Besøkende dine vil ikke vente på at informasjonen skal lastes inn på nettsiden. Er ikke sidene raske nok bil dem rett og slett forlate nettstedet. 

Ifølge statistikk så stenger 53% av besøkende via mobil ned nettsiden hvis den ikke laster under 3 sekunder!

I tillegg så har Google inført at dem «belønner» nettsider som laster raskere.  Det vil si at raske nettsider blir plassert høyere opp i søkeresultatene i Google!

Her ser du en test utført på våre via gtmetrix.com

Gode og tydlige Call-To-Action (CTA) - knapper

Du må ha presise CTA-knapper for å kunne veilede dine besøkende til neste trinn eller til undersiden du ønsker de skal besøke. Derfor er det viktig at disse knappene skiller seg ut  – både i farge og form. Det finnes også mulighet for å legge til en s.k «hover-effect» – altså at knappen f.eks beveger seg eller får en annen farge når besøkende holder musepekeren over dem. Teksten på knappen skal også være gjennomtenkt og forklare tydlig for brukeren hva som skjer hvis de klikker på den.

Hva er det som gjør at CTA-knappene blir vellykkede?

  • De sender besøkende til stedet han eller hun har vist interesse i
  • De skiller seg ut fra resten av nettsiden
  • De oppfordrer deg til å utføre en handling (f.eks fylle ut et skjema, legge et produkt i handlekurv o.l)

Her kan du se et eksempel på hvordan vi satt opp CTA for Nettstar. Fokus her er at besøkende skal sjekke sin adresse for se hvilken hastighet han eller hun kan få på bredbånd.

Disse UX-elementene bidrar til å øke konverteringen på nettsiden fordi de er enkle å bruke! Dine besøkende blir igjen lenger på nettsiden, klikker rundt på flere undersider og utforsker hva du kan tilby. 

#3 - Søkemotoroptimalisering (SEO)

Visste du at kun 33% av små og mellomstore har et nettsted som er søkemotoroptimalisert? Hvis din nettside ikke er optimalisert med SEO er du ikke alene – men det er på tide å gjøre noe med det!

Vi vet at dine potensielle kunder bruker søkemotorerer, og at det i 90% av tilfellene er Google som brukes. Du må stille deg spørsmålet om det er deg eller dine konkurrenter de finner når de søker etter tjeneste eller produktene du tilbyr! 

Derfor er SEO en av den mest kostnadseffektive markedsføringen! 

Finn riktige søkeord

Hvis du ønsker å bli godt synlig i søkeresultatene må du starte med å integrere relevante søkeord på nettsiden. Her du kan f.eks bruke ubersuggest som hjelper deg å finne søkeord som du deretter kan bruke på nettstedet.

Responsiv design - At nettsiden er mobiltilpasset

Ikke alle har tilgang til en stasjonær PC. Derfor MÅ nettsiden være responsiv – at nettsiden tilpasser seg brukerens enhet. En nettside skal virke like bra på mobil og nettbrett som på PC.

Bruk riktige metabeskrivelser og titler

Å optimalisere titler og metabeskrivelser på samtlige undersider på nettsiden hjelper deg å få bedre rangering i søkemotorene. Ved å bruke viktige søkeord i titel samt metabeskrivelse kan du komme høyere opp i søkemotorene og få fler besøkende og mer relevant trafikk til nettsiden. 

#4 - Informativt innhold

Innholdet spiller en avgjørende rolle for å generere relevant trafikk til nettsiden. Godt innhold gir ikke bare mer trafikk – det øker også troverdigheten på nettstedet ditt.

Du kan bruke flere typer innhold for å engasjere målgruppen. Som for eksempel: 

  • Blogger / Nyheter
  • Videoer
  • Infografikk

Husk - besøkende er mennesker, ikke roboter

Hvis du fokuserer på å lage innhold som målgruppen din finner informativ og vil bruke tiden sin på å lese, vil søkemotorene oppfatte dette som givende informasjon og dermed rangere nettsiden høyere.

Oppdater nettsiden ofte

Nytt innhold på nettsiden skaper nye muligheter for poteniselle kunder å finne deg. Et tips kan være å bruke en kalender for å planlegge og publisere nytt innhold på nettsiden.

Det er en stor jobb å skape nytt inhold, men det kan også skape store verdier og flere kunder!

#5 - Tillit og troverdighet

Når noen besøker ditt nettsted for første gang bør de skapes en tillit som viser at de kan stole på deg. Derfor bør elementer på nettsiden som fremhever din troverdighet og tillit fremheves!

Hele 75% av besøkende dømmer virksomheten etter nettsiden!

Kundeuttalelser

Hva dine eksisterende kunder sier om deg og din bedrift skaper tillit og kan fremheve de positive erfaringene de har opplevd når de jobbet sammen med deg eller når du utført et arbeid. 

Anmeldelser

Du kan få positive og negative anmeldelser på plattformer som Google, Facebook, Trustpilot og lignende. Men du må være 100% transparent, så vis dem gjerne frem på nettsiden.

Sertifiseringer

Jobber du innenfor en bransje der dine kvalifikasjoner gir deg sertifiseringer eller lignende bør disse komme tydligt frem på nettsiden! Dette vil hjelpe deg med å øke salget og skape mer tillit for dine potensielle kunder!