Når er de beste tidene for å legge ut innhold på sosiale medier?

Skrevet
Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost

Å lage digitalt innhold som engasjerer kunder er noe alle selskaper som bruker sosiale medier ønsker. Forutsetningen for god eksponering er at innholdet må være av god kvalitet og tilpasses etter deres målgruppe. Det er imidlertid en annen måte å øke sjansen for eksponering; nemlig å publisere dine innlegg på riktig tid på døgnet!

Når du publiserer innhold spiller en stor rolle, og det finnes gode retningslinjer å følge, selv om disse ikke passer 100% for alle bedrifter. Ulike studier viser at noen dager og tider er bedre egnet til å publisere på enn andre – og disse tidene er samlet her!

Generelle retningslinjer

En generell tommelfingerregel er at du skal strebe etter å publisere dine innlegg når din målgruppe er online!

For å finne ut når din målgruppe er aktiv trenger du:

  1. Bli kjent med målgruppen og brukeradferden i de forskjellige kanalene.
  2. Vite hvor de er geografisk, noe som kan påvirke tidssonene.

30-dagers test

Så, hvordan finner du ut av dette? Via Instagram sitt eget verktøy “statistikk” kan du for eksempel finne informasjon om hvem dine følgere er og når på døgnet kontoen din får flest besøk.

Du kan også gjennomføre en 30-dagers test der du publiserer innhold forskjellige tider på døgnet over en måned, for å se hvilke tider som fungerer bedre.

Tips: Unngå å publisere på kontorstid og fokuser i stedet på å legge ut tidlig morgen eller senere på ettermiddagen / kvelden.

Instagram:

Instagram er av de mest pupulære sosiale mediekanalene og er en flott kanal for å formidle meldinger visuelt. Brukernes atferd på Instagram gjør at bilder og videoer er viktigere her enn i noen annen kanal. Flere følgere vil se innleggene på Instagram sammenlignet med Facebook, spesielt dersom du annonserer! Bruken av Instagram fortsetter å øke i alle aldrer!

Beste dagen for publisering: Hovedsaklig mandag og / eller torsdag.
Beste tid for publisering: 02:00, 08:00, 09:00, 17:00.

Facebook:

I følge Ipsos er det nå nesten 3,5 millioner nordmenn over 18 år som har en profil på Facebook. Imidlertid synker den daglige bruken av Facebook, spesielt i ynge aldersgrupper. De fleste bruker tjenesten sporadisk på et eller annet tidspunkt. Flertallet av norske Facebook-brukere er mellom 18 og 39 år.

Beste dag for publisering: Torsdag – søndag
Beste tid å publisere: 09:00, 13:00 (flest klikk), 15:00 (flest delinger).

LinkedIn

LinkedIn er et profesjonelt nettverk for fagpersoner og bedrifter som ønsker å øke synlighet på platytformen. LinkedIn brukers først og fremst til å dele artikler og spre kunnskap for få flere følgere til bedriftsprofilen, men også for å skape et interesse for bedriftens produkter og tjenester. LinkedIn har mer enn 1,2 millioner registrerte profiler i Norge. Ifølge statistikk er kl 10:00 – 11:00 den beste tiden for publisering.

Beste dag for publisering: Tirsdag – torsdag
Beste tid å publisere: 07:00 – 08:00, 12:00, 17:00 – 18:00.

Google+

Google lanserte det sosiale nettverket Google Plus 2011. Nettverket ligner litt på Facebook, men har fordelen at det integreres med andre Google-tjenester. Google+ tillater også bland annet hangouts der du kan sette opp videochatter i grupper. Beste tidspunktet for å publisere på Google+ er før lunsj på hverdager.

Beste dag for publisering: Onsdag
Beste tid å publisere: 09:00, 11:00, 12.00, 13:00.

Ønsker du å hjelp med å komme igang med sosiale medier? Kontakt oss for en uforpliktende prat.
Les mer om Facebook-annonseirng
Les mer om Instagram-annonsering