Hva er SSL?
SSL står for Secure Sockets Layer og betyr at dataene som sendes mellom en brukermaskin (deg) og tjenermaskin (server/nettsted) er kryptert.
Et SSL-sertifikat beskytter kundenes sensitive informasjon, f.eks. navn, adresse, passord eller kredittkortnummer, ved å kryptere dataene under overføring fra deres datamaskin til din nettserver. SSL er standarden for nettsikkerhet.
Dette gjøres for at andre skal ikke skal kunne snappe opp og lese dataene som sendes mellom brukermaskinen og tjenermaskinen, gjennom å sette opp lytteposter eller tappe datalinjene.
Det foregår ved at tjenermaskinen (serveren/nettstedet) har en krypteringsnøkkel med to passord. Det ene kan bare brukes til å kryptere innholdet og kan derfor gis ut til alle (offentlig nøkkel). Den andre kan brukes til å dekryptere innholdet og må selvsagt bare være kjent for eieren (privat nøkkel).
Sertifikatet bekrefter at hjemmesiden din er ekte!
Informasjon som registreres på hjemmesiden din krypteres slik at den ikke fanges opp av uvedkommende
Hjemmesiden din rangerer bedre hos Google
Hjemmesiden din får adresse som starter på https://
1) Sikkerhet
SSL over HTTPS gjør det nærmest umulig for uvedkommende å snappe opp sensitiv informasjon som for eksempel et brukernavn eller passord. Det anbefales at alle nettløsninger benytter seg av et SSL-sertifikat.
2) Tegn på seriøsitet og tillit
Å få opp den grønne adresselinjen eller hengelåsen oppe i søkefeltet gir umiddelbar tillit til besøkende på nettsiden. I tillegg vet du at forbindelsen er sikret, og at informasjonen du sender, går til riktig server og ikke en kriminell server.
Før man bestiller SSL-sertifikater, bør valget falle på en godkjent leverandør av disse. Seriøse aktører vil bare utsende og godkjenne sertifikater til selskaper som har gått igjennom en valideringsprosess. Denne prosessen kan variere avhengig av hvilken type SSL-sertifikat man velger å gå for.
3) Benytt alltid HTTPS på dine nettsider
En vanlig misforståelse om HTTPS er at bare nettløsninger som håndterer sensitiv informasjon, trenger dette. Hver ubeskyttet http-forespørsel kan potensielt avdekke sensitiv informasjon om brukeren.
4) Høyere rangering i Google
I august 2014, på Googles I/O-konferanse, kunngjorde Google at en av faktorene for organisk rangering vil være bruk av SSL over HTTPS. Det vil være et høyere fokus på å “lete opp” eller indeksere sider med støtte for HTTPS. Det vil også kanskje være den viktigste faktoren for mange når det gjelder søkemotoroptimalisering.