Hvorfor er live-chat viktig for min bedrift?

Skrevet
Facebook
Twitter
LinkedIn
Epost

Øk kundetilfredsheten og salget med en live chat!

Ifølge Zendesk.com viser det seg at 92% av kunder føler seg tryggere når dem kan føre en dialog via chat sammenlignet med f.eks epost eller telefon.

Chat gir fornøyde kunder og økt salg. Det er den foretrukne formen for kundeservice blant norske kunder og fordelene er mange. Kundene får svar med en gang, man kan enkelt multitaske ved siden av. Dessuten senkes terskelen for å stille spørsmål betraktelig.

Chat gjør det rett og slett enkelt for kunden og enkelt for deg!

Ønsker du å fange besøkende som har spørsmål rett på nettsiden eller nettbutikken?

Å ha en live chat på nettsiden deres er normalt noe som gjør at flere av dine besøkende blir kunder, det vil si – øker konverteringen! Besøkende setter pris på muligheten for å føre en dialog direkte på nettsiden, noe som øker salgene men også kundetilfredsheten!

En chat hjelper også deg som eiere av nettsiden å skape en innblikk i hva besøkende av hjemmesiden ønsker å vite mer om og hva som eventuellt mangler på nettsiden. Dette gjør at du enkelt kan forbedre nettsiden slik at kundene selv finner viktig informasjon.

Hvis du ikke har en live chat på plass, vil du mest sannsynlig miste kunder og penger. Chatten gir kunder som lurer på noe en direkte mulighet til å stille spørsmål og få svar En besøkende som spør er ofte i nærheten av et kjøp, og hvis du kan svare på spørsmålet direkte på nettsiden er det også stor sannsynlig for at kjøpet gjøres med dere og ikke en konkurrent. Driver du en nettbutikk kan det ofte være noe så enkelt som en uklar produktbeskrivelse for kunden eller spørsmål om leveringstid.

For hvem er live chat viktig?

I en verden der digital kommunikasjon blir alt vanligere (Skype, Facebook Messenger, Epost etc), kan det være en god idé å tilby å betjene dine kunder i realtid. Dette er grunnen til at mange selskaper har begynt å tilby live chat som en kommunkasjonskanal på sine nettsider.

Live chat er både raskt og enkelt å bruke, og antall brukere vokser raskt! Siden 2012 har antall kunder som bruker live chat foran telefon eller epost økt med 50% ifølge en rapport fra Forrester.com.

Live chat har fått en så god mottakelse at det nå er kommunkasjonskanalen som er mest foretrukket av kunder  følge en undersøkelse av [24]7.

Tilbyr du en tjeneste eller produkt så kan det være en god idé å vurdere live chat! Er du snekker kanskje spørsmålet kan være så enkelt som; «tar dere på dere malingsarbeid?», driver du en tannklinikk kan det være spørsmål om ventetid etc. Så en chatfunksjon på nettsiden kan definitivt være lønnsomt for alle bedrifter!

Må jeg sitte forran PC’en hele dagen for å være tilgjengelig på chatten?

Det finnes flere forskjellige løsninger og behov når det kommer til live chat. Noen bedrifter ønsker en mer avansert løsning med mulighet for flere agenter som kan svare på spørsmål og flytte aktive samtaler mellom agentene og forskjellige chat-avdelinger som tar seg av forskjellige emner. Men for de aller fleste anbefaller vi integrasjon av chat-funksjon via Facebook.

De fleste bedrifter har i dag en Facebook side (hvis ikke er dette noe vi anbefaller! ), og en enkel løsning er å integrere en live chat på hjemmesiden som er synkronisert med deres Facebook-side og Facebook Messenger. Når en besøkende skriver til dere på chatten på nettsiden vil dere få opp dette som en notis på telefonen og kan enkelt svare på eventuelle spørsmål! Altså samme løsning som vi i NDW bruker her på våres egne nettside!

Ønsker du å komme igang med chat på deres nettside? Kontakt oss eller skriv til oss her på chatten så forteller vi gjerne litt mer!