Close

Hjemmeside vs Facebook? Derfor trenger din bedrift begge deler

Hjemmeside vs Facebook? Derfor trenger din bedrift begge deler

Visste du at de fleste av dine følgere på Facebook aldri ser innleggene dine? Det er 1 av 5 grunner til hvorfor din bedrift trenger en hjemmeside. For å kunne nå dine nåværende og potensielle kunder på nett, og ikke kun på Facebook.

Noen gründere vurderer Facebook som et enklere alternativ der det «bare er å opprette» en Facebook-side for å komme igang med markedsføring på nett og få bedriften mer synlig. Facebook har blitt et viktig sted å være på, men fungerer fortsatt best som et supplement til nettsiden! Her vil du kunne lese om om hvorfor.

1. De fleste av dine følgere på Facebook ser aldri dine innlegg.

Når bedriftssider på Facebook ble lansert i 2007 kunne du publisere ubegrenset antall innlegg og anta at alle dine følgere ville se innleggene. Hvis det var sånn, varte det ikke lenge. I 2012 var det kun rundt 16% av dine følgere som faktiskt såg innleggene, og 2 år senere var det kun 6% ifølge en analyse fra Ogilvy. Og antagligvis så har dette tallet fortsatt og synke siden 2012. Dette betyr at færre følgere ser dine innlegg på Facebook, noe som resulterer i færre interaksjoner og færre konverteringer og potensielle kunder.

I 2018 begynte Facebook å prioritere personlige innlegg fra familie og venner, og innlegg med mange interaksjoner i den personlige feeden. Dette medførte at innlegg fra selskaper og media ble nedpriortert og enda mindre synlige. Denne endringen betyr at du må jobbe hardere med innholdet i innleggene for å få likes og kommentarer på innleggene når du publiserer noe fra din bedrifts Facebook-side.

2. Innlegg på Facebook blir utdatert fortere enn nyheter på nettsiden

Det du publiserer på Facebook er et produkt som er aktuelt som gir resultat under en veldig kort tid. Innleggene forsvinner i massen av innlegg som publiserer hver dag på Facebook. Publiserer du innlegg kontinuerlig blir det vanskelig for dine følgere å finne det han / hun syntes var interessant for et halvt år siden. På nettsiden er informasjonen lett tilgjengelig en lengre tid og kan brukes igjen og igjen til informasjonen er utdatert eller slettet fra nettsiden.

3. Facebook-siden vises dårlig i Google

Så mye som 84% av alle søk etter varer og tjenester starter ved hjelp av en søkemotor ifølge Ipsos. Det viser hvor ekstremt viktig det er for din bedrift å være godt synlig i søkeresultatene. Dette gjør du best med en godt strukurert nettside, verdifullt innhold som dekker flere nøkkelord som er relevante for din virksomhet. Du kan lese mer om søkemotoroptimalisering her.

En Facebook-side ser ikke like bra ut som din nettside i søkeresultatene i Google. Hvis du prøver å søke etter noe spesifikt (altså en tjeneste, produkt eller lignende og ikke et firmanavn) i Google – hvor mange av resultatene på førstesiden kommer fra Facebook eller andre sosiale medier?

4. Ett nettsted gir deg større kontroll over merkevaren din

Med en hjemmeside kontrollerer du ikke bare hvor lenge innholdet skal være tilgjengelig, men også hvordan det skal presenteres. En annen fordel med en nettside er at du vise frem din egen grafiske profil og få den til å se nøyaktig slik du ønsker. På Facebook får du mulighet til å legge til logoen din og endre omslagsbildet. Dette er jo bra i seg selv, men ikke på lange veier like fremhevende for merkevaren din.

5. Hva skjer hvis Facebook endrer sine regler eller sletter siden din?

Å stole utelykkende på Facebook er riskabelt. Facebook har full kontroll over alt materiale du publiserer, og kan når som helst velge å slette det du publiserer eller til og med hele din bedrift-side. Dette, sammen med endringer i regler for markedsføring, kan ha ødeleggende konsekvenser for bedriftens markedsføring og salg.

Konklusjon – nettsted eller Facebook? Du trenger begge deler!

Facebook er en av de største kanalene på nettet og har et enormt antall brukere som besøker kanalen daglig, noe du ikke kan regne med til din egne nettside. Ved å bruke Facebook i din markedsføring kan du skape en interesse for din målgruppe og deretter henvise dem til nettsiden!

Nettside til din bedrift

Norsk Design & Webtjenester er et webbyrå med mange års erfaring av produksjon av hjemmesider i WordPress og kan skape en hjemmeside eller nettbutikk til din bedrift helt etter dine ønsker.

Vi setter opp et kostnadsfritt, uforpliktende forslag på nye, mobiltilpassede nettsider til deg og din bedrift. Dere vil da få et innblikk i hvordan deres nye hjemmeside kan se ut – helt uten kostnad!

Du kan lese mer om våre løsninger her.