Å ha en god, strukturert og informativ nettside kan være en av de beste investeringene ditt firma kan gjøre. Noen av de største selskapene i Norge har spart millioner av kroner på kundebehandling ved å ha en enkel og informativ nettside.
Ekempler på fordeler med en god hjemmeside:
- Ikke alle bedrifter har et firmanavn som opplyser kunden hva de driver med. Alle vet hva dagbladet.no er for noe men hva sier f.eks komplett.no om hva slags tjenester firmaet tilbyr? Det er derfor viktig at det tydlig kommer frem hva slags bedrift det er og hva dere tilbyr og.
- Gjør det enkelt for kunden å ta kontakt. Vi har alle vært inom hjemmesider hvor det er vanskelig å finne kontaktinformasjon til bedriften. Det er viktig at telefonnummer (og gjerne epost) er godt synlig på hjemmesiden. Mange foretrekker å sende en melding direkte via nettsiden istedenfor å sende en epost, derfor kan det være en god ide å opprette et kontaktskjema. Har du et kontaktskjema på hjemmesiden er du også tilgjenglig 24/7.
- Får du ofte svare på samme spørsmål fra kunder? Hvis du legger ut svar på disse spørsmålene på hjemmesiden unngår du å bruke tid på å svare på gjentagende forespørsler.
- Har du en lokal butikk hvor du selger produkte, har et showroom eller lignende bør du legge inn et kart på hjemmesiden din, slik at kundene enkelt finner frem til deg.
Når du er i kontakt med en potensiell kunde – hva tror du er enklest: få kunden til å besøke din hjemmeside eller sette av tid til et møte på kontoret ditt?
Hjemmesiden er din bedrifts ansikt utad. Man forventer idag å finne informasjonen man søker på en bedrifts hjemmeside. Har din bedrift en nettside med lite informasjon eller kanskje ingen hjemmeside i det hele tatt kan det oppfattes som at du “skjuler noe”.
Tenk deg selv at du søker etter en spesifik tjeneste. Du vet ikke hvem du skal kontakte, du kjenner ingen innenfor den bransjen – hva gjør du? Mest sannsynlig gjør du et søk i en søkemotor. Klikker du deg inn på en hjemmeside hvor du ikke får svar på spørsmålet eller finner det du søker etter klikker du deg videre til neste bedrift. Denne bedriften vil garantert få jobbet, tross at du kanskje har like god kompetanse.
En hjemmeside skal vise potensielle kunder hva ditt firma står for og hva dere kan tilby! Å vise tidligere arbeid, referanser, informasjon om produkter eller tjenester er en viktig del i en god hjemmeside!