Close

Skape tillit hos kunden på nett

Med alle risikoene som eksisterer på nett idag, er det naturlig at du som kunde og besøkende av en nettside er ekstra våken for tegn som kan vise at noe ikke er helt riktig.

Det er en sunn vane, men betyr også at du som virksomhet må være nøye med detaljene for å skape tillit hos kunden og ikke bli misforstått. I denne artikkelen gir vi noen eksempler på noen små og litt større ting som vil være viktig for å styrke kundetilliten.

Domene tilpasset bransje

Vårt norske .no toppdomene er kjent og føles trygt for oss her i Norge, men for brukere i andre land er det ukjent og kan sende feil signaler. Å registrere domene tilpasset markedet du ønsker å treffe er et enkelt trinn for å bygge kundetillit. Det nye domenet kan kobles til din eksisterende nettside og den aktuelle språkversjonen.

Bruk av favicon på hjemmesiden

Her snakker vi en liten detalj, bokstavelig talt. Sjekk i fanene i nettleseren din – der ser du det lille ikonet som forhåpentligvis er til venstre for tittelen? Dette er et såkalt favicon, som oftest er en variant av selskapets logo. Hvis du ikke spesifiserer dette selv vil nettleseren pr automatikk gi nettsiden et generisk og anonymt ikon eller en automatisk generert ikon fra plattformen som nettsidene er bygget på som f.eks WordPress, Magento eller lignende.

Sjekk bildet under for å se forskjellen!

favicon

Sikre nettsiden med et SSL-sertifikat

Et SSL-sertifikat krypterer og beskytter informasjonen som sendes til/fra nettstedet ditt. Dette blir spesielt viktig når du har skjemaer, nettbutikk eller annen funksjonalitet som håndterer potensielt sensitiv informasjon. Nettlesere har lenge advart brukerne om å besøke nettsider uten et SSL-sertfikat, og søkemotorer nedgraderer dem i resultatene.

Selv om brukeren kommer inn på hjemmesiden – hvor godt inntrykk gir et “IKKE SIKKER” ved adressefeltet?

ssl sertifikat

Les mer om hvorfor din nettside bør ha et SSL-serfikat.

Vis at du virkelig eksisterer

Det trenger ikke å være vanskeligere enn å sørge for at adresse, telefon, epost og eventuelle åpningstider er lett tilgjengelig på nettsiden. Dette gir kunden mulighet til å enkelt kunne ta kontakt med en fysisk person isteden for å lese seg til informasjonen.

Sosiale medier er også en takknemlig måte å vise at dere eksisterer og ønsker å skape en kontakt med kunden.

Sosiale medier

Bruk relevante kanaler for målgruppen din og vis frem virksomheten. Svar på spørsmål, bidra men kunnskap og kommuniser med dine eksisterende og potensielle kunder. Dette er spesielt viktig for deg som driver nettbutikk, slik at kunden din kan føle seg trygg på at du kan svare på spørsmål hvis det er problem med bestillingen og lignende.

Svar på direktemeldinger så snart som mulig. Hvis du ikke aktivt velger å skjule det, vises den gjennomsnittlige svartiden offentlig. Hvis du har for vane å la være å svare på meldingene vil det reflekteres negativt.

Husk at hvordan du svarer på kommentarer, omtaler og lignende sier mye om deg og din virksomhet til andre kunder.

Skap kundetillit med god design som fungerer i alle situasjoner

Hvis du ønsker at nettstedet ditt skal leve opp til potensialet for å skape kundetillit og generere konkrete resultater, må designet være brukervennlig, strukturert, moderne og selvfølgelig gjenspeile selskapets grafiske profil på en god måte.

Sammenlignet med de andre punktene nevnt i denne artikkelen så kan dette punktet kreve mer tid og ressurser, men det er også det som trolig vil utgjøre den største forskjellen!

  • Logo – Den trenger sannsynligvis ikke å endres helt, men sørg for at den er av god kvalitet (ikke pikselert etc).
  • Bilder – Mobilkamera holder godt i mange tilfeller, men ønsker du for eksempel å selge en sykkel til flere tusen kroner fortjener produktet bedre bilder!
  • Farger, skrifttyper og andre detaljer – Vi har alle forskjellige smaker, men når du må ta en beslutning om din digitale tilstedeværelse er det målgruppens preferansen som teller – ikke din egen!
  • Responsivt design – Selvfølgelig er din responsiv på dette tidspunktet sant? Dette betyr at layout og innhold automatisk tilpasser seg vindusstørrelsen i nettleseren og har vært standard i mange år nå. Er ikke nettsiden responsiv vil du bli straffet av Google i søkeresultatene.
    Er ikke nettsiden responsivt tilpasset enda er det på tide å gjøre noe med det!

La oss skape kundetillit sammen

Har du gått glipp av noen av punktene ovenfor for nettstedet ditt, eller ønsker du nøytral mening om hva du trenger å gjøre med nettsiden for å bygge kundetillit? Kontakt oss for en uforpliktende prat!

Du kan også se noen av nettsidene vi laget her.